Rimpfischhorn 4199m

5 tot 6 uur vanuit de Täschhütte

(zeer spletenrijk)

{pageName}

Als je de Rimpfischhorn zo ziet liggen ziet de vorm van de berg er erg apart en grappig uit. Het lijkt wel een groot reptiel wat er zo in de sneeuw ligt. (op bovenstaande foto helaas niet optimaal te zien.)

In dit hoekje (Allalinhorn, Rimpfischhorn, Strahlhorn) heeft de Rimpfischhorn zelf veruit de langste aanloop. Van welke kant je hem ook beklimt het is altijd echt 4 tot 5 uur lopen om überhaubt bij het instap van de berg te komen. Vervolgens is het nog een uur verder klimmen door het couloir en over de graat.

Je kan de berg eigenlijk goed vanuit drie kanten beklimmen. Vanuit de Britaniahut, vanuit de Täschhut, of vanuit berghaus Flue. Qua tijd maakt het eigenlijk niet zoveel uit. En ik zou dan ook gewoon kijken wat jezelf het handigste lijkt. Voordeel van berghaus Flue is dat de route korter over de gletsjer gaat, dus in warme zomers met zachte sneeuw (en vooral zwakke sneeuwbruggen) zou je de voorkeur hier aan kunnen geven.

Ook bestaat er nog een winter variant die rechtstreeks vanuit Täschalp (Ottavan) omhoog gaat. (je laat dan de Täschhütte links liggen.) deze route is zeer interessant voor de maanden april en mei, als je de berg op tourski’s doet.

(Er is ook evt. een zeer goede bivakplek als je bij de hut een half uurtje doorloopt!)

Vanuit de Täschhut loop je eerste via een lang pad (puinveld) tot je bij een klein meertje uitkomt. Hier buigt het pad in Zuidoostelijke richting af tot de Zuidelijke helft van de Alphubelgletsjer. Deze blijf je volgen tot je bij een naamloos colletje komt. Hier volg je de Mellichgletscher net zolang tot je onderlangs de Rimpfischhorn doorloopt en je bij het Rimpfischsattel uitkomt.

Zeker op het stuk dat je onder de Rimpfischhorn door loopt is de gletsjer zeer spletenrijk! Bind je hier dus in met voldoende tussenruimte en leg evt. knopen in je touw voor extra remwerking.

Zeker tijdens de afdaling (zachte sneeuw) moet je hier erg op je hoede zijn.

{pageName}

Vanuit de Britaniahut volg je eerst het pad naar beneden en je loopt gelijk in Zuid-zuidwestelijke richting tot je in blokkenterrein komt, dit loop je door en je loopt vervolgens richting de Allalinpass. Hier volg je ook het spoor wat onder de Rimpfischhorn doorloopt tot je bij het Sattel bent.

Vanuit het Rimpfischsattel klim je eerste een flink eind via een schneeuwcouloir naar boven. Let goed op want waar het terrein wat makkelijker wordt ga je links de rotsen in. (Dit moet evt. op stijgijzers.) later buig je weer een beetje naar rechts af en je volgt zo de graat richting voortop en hoofdtop. (II)

Extra optie: De conditie ronde!

Wat ook nog een extra optie is voor conditioneel zeer sterke alpinisten is als je terug komt van de Rimpfischhorn ook nog via de Allalinpass de Allalinhorn (4027m) te beklimmen (ZW graat) Dit is ongeveer 1,5 uur extra klimmen. Hier kun je testen hoe fit je nog bent!

Leuk om te weten:

Op toerski’s is de conditietest eerst Strahlhorn, dan via de Alderpass naar de Rimpfischhorn, om vervolgens via de Allalinhorn weer terug skien naar Saas Fee.

Beste periode:

Ski: april /mei (voorkeur)

te voet: eind juni tot midden september