Strahlhorn 4190m

4 tot 5 uur vanuit de Britaniahut

Persoonlijke beklimmingen: augustus 2007 en maart 2013

{pageName}

Over de Strahlhorn kan ik helaas geen uitgebreide routebeschrijving geven. Dit is gewoon een relatief simpele gletsjertoer en er zijn niet echt veel bijzonderheden. De tocht wijst in princiepe zich zelf.

Wel heb ik hier een leuk persoonlijk verhaal bij!

In 2007 hebben we met 4 man de Strahlhorn beklommen. Voor mij persoonlijk eigenlijk puur voor de verzameling, voor de rest om ervaring op te doen. Toen we op 2/3 deel van de route waren. Net voor de Alderpass begon het weer echter zo slecht te worden dat we helaas gedwongen waren om om te keren. Teleurgesteld hadden we ons besluit genomen en onbewust hadden we op dat moment allemaal met onze pickels tekeningen gemaakt in de sneeuw. De volgende dag zouden we het nog een keer proberen!

De volgende dag, onze tweede poging. We volgde opnieuw weer de lange weg richting de Alderpass. De wolken zagen er twijfelachtig uit dus ik hield ze goed in de gaten. Ze bleven redelijk stabiel maar na een paar uur werden ze toch te dreigend en was mijn besluit gevallen (hoe jammer dat ook was) om toch alsnog om te keren. Op dat moment keken we toevallig nog eens goed in de sneeuw. Aan de tekeningen te zien stonden we op exact het zelfde punt als de dag ervoor!

Teleurgesteld liepen we terug, jammer dachten we met z’n allen. Echter na een half uurtje terug te hebben gelopen trok tot onze verbazing de hemel weer helemaal open! We besloten om alsnog verder te gaan! We keerde om, liepen weer het half uur terug en gingen verder naar de Alderpass.

Op de Alderpass aangekomen zag ik vanuit de Zermatterzijde toch weer enkele dreigende wolken op komen zetten. Ik zei tegen de groep dat we snel moesten zijn en dat we op de top gelijk weer om zouden draaien, geen pause en geen lang foto moment dus.

Dit vond iedereen goed dus de top volgde snel en de afdaling volgde na 2 minuten.

Waar ik voor vreesde gebeurde helaas.

De lucht trok op dat moment zo snel dicht dat het echt super lastig was geworden om het spoor terug te vinden. (Ik had persoonlijk niet verwacht dat dit zo snel zou gebeuren!) Aangezien ik op dat moment veruit de meeste ervaring had was ik zelf snel voorop gegaan. (ik liep heel de tocht expres achteraan om de rest van de groep meer ervaring op te laten opdoen.)

Geen probleem dacht ik. Ik daal gewoon af tot 3800 meter en ga dan links (NNO) de flank in. Het is hier toch eenvoudig terrein.

Wat gebeurde er:

Wat ik niet wist is dat we terwijl we ‘in een rechte lijn’ terug liepen naar de Alderpass, ik per ongeluk in een gedeeltelijke halve cirkel heb gelopen. (Dat doet iedereen onbewust in dichte mist!) toen we op 3800 naar links dachten te gaan gingen we dus feitelijk naar rechts! Zuidwestelijk! (Ik had toen niet op mijn kompas gekeken!) Het viel me op dat de flank erg steil was. Zo steil waren we niet gekomen. Ik snapte er niets van. Toen we een klein stukje rots zagen pakte ik de kaart erbij. Dit koste erg veel moeite met de harde wind.

Ik snapte het niet. Nergens ten Noorden van de Alderpass loopt een rotsband, en het is hier zeker 40 graden steil!

Plot, als een geschenk uit de hemel was er heel even (1 minuut) een klein gat in de bewolking gevallen. In dit gat zag ik de Matterhorn. De Matterhorn dacht ik, hoe kant dat nou? Die kun je helemaal niet zien. Toen viel het kwartje. We hadden een halve cirkel gelopen en zaten nu aan de verkeerde kant van de berg!

Nu viel alles op zijn plaats en we klommen weer een stuk terug naar boven. Na twee spannende donderslagen (we zaten al gehurkt) daalden we vervolgens weer af richting de goede kant. Na honderd meter afdalen trok de hemel open en konden we even adem halen.

Al met al een leuk avontuur op een relatief eenvoudige berg.

Beste periode:

Ski: april /mei

Te voet: juli tot half september